.

O hře

Jméno hry a její minulost

Carpe (čti “karpe”) znamená latinsky “sbírej”, “sklízej” ale též “urvi”. Možná znáte úsloví “Carpe diem” (Užívej dne) nebo Pratchettovu knihu “Carpe Jugulum” (Urvi hrdlo). I u nás je co získat a urvat. Hodně štěstí :o)

Tato hra je druhým uvedením stejného larpu, který probíhal před několika lety. Hry byla vydařená a hráči s ní byli velmi spokojení. Proto jsme se rozhodli uvést stejnou hru znovu, pro další generaci hráčů. Nebude úplně stejná jako dříve. Po zkušenost s minulými ročníky jsme doladili pravidla, přidali ještě nějaké zápletky apod.

Minulé Carpe bylo pořádáno jako třídenní larp a proběhly tři ročníky (+ další dva ročníky z jiného kontinentu). Naše Carpe bude trvat pět dní a jeho děj bude obdobou prvních dvou - tří ročníků starého Carpe. Tentokrát neplánujeme žádné pokračování.

Pro koho hra je

Hra je určena pro lidi, kteří jezdí na dřevárny a mají rádi larpy. Uvítáme hravé lidi a lidi ochotné připravit si hezký kostým a masku (kde jinde si můžete zahrát to, co u nás?) Velmi uvítáme aktivní a vůdčí typy, ochotné a schopné se prosadit, lidi, kteří se nebojí konfliktů apod. Samozřejmostí je dobrý roleplaying (hraní své postavy), rozlišování herních a neherních informací, řádná herní motivace postav apod. Tato hra je výjimečně otevřena i pro méně zkušené hráče od 13 let. Vřele ale doporučujeme alespoň nějaké zkušenosti (pravidla Carpe jsou docela složitá).

Větší část účastníků budou asi lidé z širokého okruhu Azrikových známých. Ale hra je zcela otevřená a neměl by být problém zapojit se i když nikoho z ostatních neznáte. Věkové rozpětí hráčů je poměrně pestré, většinu budou tvořit středoškoláci a vysokoškoláci.

Carpe je pohodová hra pro lidi, kteří si chtějí společně užít zábavu a sami k ní aktivně přispět. Pro lidi, kteří mají rádi svobodu jednání a hru, kterou organizátoři řídí jen nepřímo a iniciativa je ponechána hráčům. Pro lidi povznesené nad hádky a osobní problémy. Prostě pohoda :o)

Pokud příliš neřešíte roleplaying a děláte to, co se vám zrovna hodí, nehledě na logickou motivaci, pokud si chcete hlavně zabojovat a nebaví vás něco zdlouhavě řešit, pokud si chcete večer pořádně zachlastat, pokud nečtete pravidla ani popis světa, pokud čekáte, že vás někdo bude bavit a jste zvyklí pobíjet CPčka, není Carpe ta správná hra pro vás.

Jaká hra bude a o co v ní půjde

Těžiště hry spočívá nejvíce asi na třech pilířích:

1) bádání a objevování - hrací místo je kontinent s dlouhou a pestrou minulostí po celosvětové katastrofě. Navíc je plné zajímavých a fantastických míst. Lidé, kteří rádi pátrají, řeší různé záhady a pracují s informacemi, si opravdu přijdou na své. Všechna místa, zajímavé předměty, informace apod. jsou dále prozkoumatelné a přesně datovatelné! V tomto směru jde o jednu z nejpropracovanějších her u nás.

2) politika - zatím na herním území vládne úplná anarchie. Je na hráčích jak se rozdělí, jak si budou vládnout, jak se podělí o vzácné zdroje. Můžete se prát o vládu nad městy, o suroviny, o artefakty, o informace a mnoho jiných věcí. Hráče asi pohltí i hon za mocí a spory a boje kolem něj. Do toho se míchají též vážné spory kolem bohů. Bude tedy velký prostor pro jednání, politiku a podrazy. Nebojte se být konfliktní! Což samozřejmě neznamená, že musíte zabíjet na potkání (i když i to je možný přístup :-) Hráči mají velmi volnou ruku k utváření skupin, organizací, zákonů apod.

3) hraní si - neobvyklé rasy a role vám do sytosti umožňují hrát si a blbnout a vyžívat se ve své roli (ent pěstuje stromečky, hobit vaří, minotaur buduje labyrint, umělec režíruje divadlo apod.) A když zrovna nemáte co dělat, můžete kopat v ruinách a hledat zajímavé (a užitečné) věci. Můžete zvyšovat svoji moc reálnými výkony. Mnoho podivuhodných míst (lokací) se dá nějakým způsobem využít a mnohdy jde o neuvěřitelné věci. Záleží na vaší nápaditosti a tvořivosti. Herní svět je postaven tak, že do něj hráči mohou zasahovat a měnit i dost zásadní věci. Je třeba možné (byť ne jednoduché :-) vytvořit novou rasu podle svého přání nebo zcela zrušit magii. Nebojte se velkých ambicí!

Kvesty (úkoly) na hře nejsou nikým zadávané. Jde o různé problémy, záhady, zajímavé věci a tajemství, na které narazíte na mnoha místech a které se můžete rozhodnout objasnit nebo vyřešit. Většinou se ale jedná o složitější a rozsáhlejší věci, které jsou propojeny s jinými záležitostmi a k objasnění či vysvětlení je většinou třeba spojit hodně střípků informací z různých zdrojů. Navíc minulost je propojena, není vždy možné řešit nějaký problém odděleně (dořešit nějakou záhadu často netrvá hodinu, informace se odhalují a skládají postupně). Samozřejmě ne vše je jen o informacích, ve hře jsou skryty i různé boje a velké množství pestrých úkolů.

Co ve hře nenajdete

Výrazné kulisy (reálné stavby, hradby apod.), jednak tomu neodpovídá měřítko hry a jednak není nikdo, kdo by to byl ochoten připravovat (a platit). Hra bude částečně imaginární (provázkové stavby, fáborkové hory, lokace), ale pravidla jsou zjednodušená a setleření je dost skrovné. Nikde vás taky nebudou otravovat pravidla typu: "to a to dělej 10 minut".

Společnost na hře není ustálená. Nenajdete zde zákony, které by vynucovalo pravidlo od organizátorů. Pokud si mezi sebou vytvoříte nějaká pravidla, negarantuje je organizátor, ale váš meč (či pařát :o)

Na Carpe jde o hru hráčů s hráči. Až na malé výjimky nepotkáte žádné CPčko. Když je někde potřeba větší množství nepřátel, verbují se dobrovolníci z řad hráčů (takto si můžete pořádně zabojovat bez obav o svoji postavu). Nikdo vám nezadá žádný kvest, nenajdete moc bestií, které byste mohli snadno zabíjet. Své nepřátele najdete mezi ostatními hráči. Ano, je to riskantní, ale pokud chcete bez rizika zabíjet stovky bestií, nejezděte na larp, ale nainstalujte si na počítač Diablo.

Férové boje - drtivou většina sporů je výhodnější řešit vraždou, přepadem velkou přesilou, rafinovaným použitím kouzla, jedu, pasti apod.

Jak mocnou lze mít postavu

Poměrně dost :o) Pointa je v tom, že se můžete těšit z mocné postavy, aniž byste ji svoji moc dávali příliš najevo. Neznamená to, že se nemůžete vyšvihnout hodně nahoru, ale nikdo není nesmrtelný a nikdo neodolá přesile. Pokud někdo začne moc vyčnívat a vadit ostatním, může se mu stát nehoda ... Prosíme, klidně si užívejte toho, jak krásnou postavu máte, ale nehoňte se slepě jen a jen za mocí. Tedy za mocí se klidně hoňte, s tím se počítá, ale nezapomínejte si u toho hrát a nezapomínejte, že vaše postava může mít i jiné, více nezištné, motivace. Svoje schopnosti nepoužívejte zbrkle a zbytečně je neprozrazujte. Což ale neznamená, že z nepřítele nemůžete udělat hromádku popela, když to bude potřeba.

Noví hráči nemají ze začátku moc moci, ale většinou se lze rychle vyšvihnout nahoru (např. přes cennosti, ale existují i jiné, zatím neznámé způsoby) na cca 40-60 moci a později už moc roste jen pomaleji (pravidelné jídlo, případně krystalová závislost).

Důležité upozornění: Na hře není nutné mít mocnou postavu a nic vás nenutí, abyste intenzivně sháněli moc (ono tak snadno ani nejde). Pokud se nedostanete do tvrdých konfliktů, neměl by být problém si v klidu hrát bez ohledu na množství moci, které máte.

Boje, zabíjení a umírání

Nejde o bitvu, jde o larp. Je velmi pravděpodobné, že většina srážek skončí jen vzájemným vyhrožováním a většina útoků budou zákeřné přepady. Většina mrtvých při prvním uvedení hry byla sice ubita zbraní, ale předtím většinou zneškodněna jedem, kouzlem, pastí apod. Boj s férovými šancemi je něco, co se většina lidí snaží neriskovat. Když to má být jeden na jednoho, tak alespoň válečník na chudáka s dýkou ... Pokud si chcete zabojovat, jděte do arény :o)

Nevyhýbejte se bojům a neostýchejte se zabít jinou postavu, pokud k tomu máte dobrý herní důvod. Každý musí počítat s tím, že bude zabit (třeba i jen kvůli té hromadě cenností, co má na sobě). Nebojte se tolik smrti. Slušná část vaší moci přejde na vaši novou postavu, takže zas o tolik nepřijdete. Pokud ale v bojovat nechcete, většinou nemusíte. Musíte ale být dostatečně nekonfliktní (mírumilovného a všem přístupného léčitele asi nemá kdo proč zabíjet) nebo zabezpečení (smlouvy, koalice, ochranka, pověst apod.) Snažte se.

.