
|   |   |   |   |   | |||
|   | FR. Křižík,elektrotechnická továrna Praha - Karlín
 
 Vše v cenách co nejlevnějších    Bližší informace a rozpočty zdarma podá zdejší instalační kanceláři v podružní
stanici u Jordána. |   | |||||
|   |   |   |   |   | 
1903
|  Přehlédněme situaci v Chotovinách. V malé venkovské stanici
stojí nákladni vlak. Hluboká noc tiše dříme nad krajem -- a tam ve tmách, 
600 m od stanice, číhá zlý osud na své oběti. Mladý assistent, svědomitý a
přičinlivý je zaměstnán pilně přepočítáváním nových cen jízdenek, které 
v nejbližších hodinách vejdou v platnost. Nedaleko v Táboře spí jeho mladičká
choť s devítiměsíční dceruškou. Spí klidně, netušíce, že spár děsu natahuje se
již po jich tatíčkovi -- i po nich. Zatím v chotovinách hřmí rychlík -- za ním
vyjíždí nákladní vlak -- naráz, třesk drecných vozů -- nářek -- zoufalství. .
. . Mladičký úředník chvátá s příruční lékárnou. Co je? Coje? Velké neštěstí --
mnoho   m r t v ý c h! Rychlík --
kmitne neštastníku mozkem. Předává lékárnu -- snám snad neví komu -- a prchá
do tmy. . . Co se odehrálo v jeho duši, než si zadrhl v nedalekém poli ovesném
hrdlo vlastními šlemi. . . . . v nemocniční kapli sešli se vedle sebe
oběti: topič Brázda, jenž skonal ke 2. hod. ranní za strašných bolestí --
a assistent Emil Helda, jenž ukončil své zoufalství vlastníma rukama. A v téže
nemocnici s přeraženými údy sténá další oběť -- brzdař Mizerovský. Výhybkáře
Křemena ve Vražném, pak hlídá vyděšená rodina, aby také on nesáhl si na život.
Tragedie -- hrozná tragedie. Vyšetřiti případ náleží úřadům -- nám zbývá
toliko hluboké politování a soucit. 1926 ![[FOTO]](../Images/foto.gif)  Pro Tábor a okolíinsertní kanceláře Jana Grégra v Praze, Jindřišská ulice 19. 1903  1. Auto-motocyková klubovní soutěž vytrvalostní Autoklubu
Tábor uskutečněna byla v neděli 7. října. Z přihlášených 83 vozidel
dostavilo se ke startu 75, z nihž dojelo 65. Start dodržen a byl hladký.
Přihlíželo k němu mnoho obecenstva, utvořivšího hustý špalír, jak před
startem, tak za ním. Krátce po odstartování přvních vozidel spustil se drobný
déšť, který se změnil ve vydatný liják, trvajícího přes poledne. Již se zdálo,
že soutěž bude uhrožena, ale konečně déšť ustal a na cestě k cíli jeli již
závodnící po oschých silnících. . .  . . .Zvláštní pozornosti zasluhuje pan Olivier Mladota, jenž dostal se k cíli
s ochuravělou pravou rukou, takže celou trať projel a řidil rukou levou. . .  V kategorii automobilů do 1200 ccm - 1. cenu V. Jejkalová, Praha, Zetka, 2. cena Otto Weil, Tábor, 3. cena Mery Nádherná, Chotoviny, Tatra. 1902 ![[FOTO]](../Images/foto.gif)  
       
 1902 ![[FOTO]](../Images/foto.gif)  |  |  Říšský poslanec
za Prahu, architekt Quido Bělský vzdal se mandátu. Učinil tak konečně,
když se mu právem vytýkalo, že je ve Vídni velice vzácným hostem. Politický
svět vůbec o  p r a ž s k é m  
poslanci nikdy neslyšel. A pan Bělský je též členem   v ý k o n n é h o   v ý b o r u   svobodomyslné strany!! -- Proč nutit takové muže do politiky? Pan Bělsky je výborným architektem (je spolubudovatelem moderního hotelu ,,Central`` v Hybernské ulici); proč ho nenechat při architektuře? 1902   
 
 Trpícím průtrží Vysvědčení.
S radostí oznamuji vám, že bohudíky vaše mast moji 16 let trvající nemoci mne
zbavila a úplně vyléčila. Tisíceré díky. Bůh Vám to odplatí. Všem lidem budiž
známo, již podobně trpí a zhojení své nabýti mohou. V  K o n s t a n c i   dne 29. června 1877. F. H. 
 
 
 Staré i nové letopisy táborké - leden 1927 
 ![[FOTO]](../Images/foto.gif)   Theorie a
praxe. Z voličské schůze dra Edv. Grégra ze dne 8. září jistou
pikantnost. Sotva že bylo shromáždění s nadšením vyslechlo resoluci dra.
Hohlwega, vrcholící v tomto odstavci: ,,Neztrpíme, aby provádění zákonů bylo
činěno závislým na svolení německé menšiny, a nápravu tohoto zla shledáváme
jedině v tom, když   z a s t a v e n a   b u d e   č i n n o s t   p a r l a m e n t u, který jest oporou a rejdištěm Němců a nedovede zjednati úctu
před zákonem a zavésti spořádané ústavní poměry,`` -- vyvstal známý statkář podpřipský dr. Janovský a navrhl dodatek čistě hospodářského rázu, aby totiž půsebilo se na říšské radě proti ,,rayonovému vevolnictví`` řepařů, t. j. aby nebylo dovoleno cukrovarům, určovati, kam ktery sedlák smí dovážet řepu. Toť se ví, že i tuto resoluci --
i   s   d o d a t k e m   p o s l.   Z á v o r k y,   a b y   s e   o b s t r u o v a l o   p o t u d,   p o k u d   n e b u d e   s p l n ě n o   s t á t n í   p r á v o   k r á l o v s t v í   Č e s k é h o -- voliči jednohlasně přijali. Nuže co? starat se o úřadní češtinu a státní právo   a n e b o   o řepaře?! 1902 | 

Copyright(C) 1996 Jan Hubička
  
  
  
Dotazy a připomínky posílejte na hubicka@ucw.cz