S-1 MAPLE A JEHO VERZE MOTIF                     


                                 Obsah                                

    Predmluva ...................................................... 1
1.  Na co je system Maple ? ........................................ 2
1.1 Demonstracni priklad ........................................... 2
2.  Kde je system Maple k dispozici ? .............................. 3
3.  Jak muzete szstem Maple pouzivat ? ............................. 3
4.  Jak se muzete se systemem Maple blize seznamit ? ............... 5
5.  Literatura ..................................................... 6

Priloha 1: Graficky vystup na laserove tiskarne
Priloha 2: Popis verze Motif


                               Predmluva                              

     Tato prirucka je prvni z prirucek rady  S  urcene  pro  uzivatele 
pracovnich stanic Sun ve  Fyzikalnim ustavu, vydanych Strediskem auto- 
matizace a vypocetni techniky Fyzikalniho ustavu AV CR. Tato rada  in- 
formuje na uvodni urovni o problematice spojene s uzivanim techto pra- 
covnich stanic a instalovaneho softwaru. Predkladana prirucka poskytu- 
je zakladni informaci o systemu Maple verze 5.2 na pocitacich  Sun  ve 
FzU AV CR.
     Prirucky budou k dispozici u operatorek postupne tak,  jak  budou 
vydavany. Obsah techto prirucek je dostupny i  v  "on-line"  tvaru  na 
obrazovce, zatim na pracovnich stanicich Sun jako soucast informacniho 
systemu info, ktery umoznuje pohodlne listovani pomoci  menu  a  volby 
kapitol. System se spousti povelem ginfo a jeho soucasti je rovnez na- 
vod k pouzivani. Prirucky SAVT se volaji volbou fzinfo z hlavniho menu 
a volbou jmena prirucky z nasledujiciho menu.
     Aktualni verze prirucky ve forme vystupniho souboru z Chi-Writeru 
3 je pristupna vsem uzivatelum site prostrednictvim  ftp  na  pocitaci 
router1@fzu.cz po zalogovani jako anonymous (jako heslo napisete  vase 
uzivatelske-oznaceni). Doporucene parametry pro tisk na laserovou tis- 
karnu z Chi-Writeru 3 jsou Margin Offset: 13, Pitch:  Elite,  Quality: 
Firmware.
     V tistenem textu pouzivame az na drobne vyjimky nasledujici  kon- 
venci pro typ pisma: to, co pise uzivatel na klavesnici, je znazorneno 
tucnym pismem (bold), s vyjimkou nazvu  formalnich  promennych,  ktere 
jsou ve scriptu, odezva pocitace je napsana kurzivou  (italics).  Nove 
zavadene pojmy a casto i nazvy jednotlivych souboru v textu jsou psany 
rovnez kurzivou. 
     Chceme tyto prirucky poskytnout uzivatelum v co nejkratsim  case, 
a tak predpokladame, ze jejich obsah dozna zmen v jejich dalsich vyda- 
nich na zaklade zkusenosti, ktere se teprve rodi. Uvitame proto vsech- 
ny vase pripominky jak k obsahu, tak k forme techto informaci.  Muzete 
pouzit e-mail na adresu office@fzu.cz nebo primo na adresu autora pri- 
slusne prirucky.


                      1. Na co je system Maple ?                      

     Maple je system urceny  pro  matematicke  vypocty  -  symbolicke, 
numericke a graficke.
     Zakladem systemu Maple jsou prostredky pro praci v  oblasti  tzv. 
symbolickych vypoctu, ktera byva oznacovana take terminy  "algebraicke 
manipulace" nebo "pocitacova algebra". Z jinych obdobnych systemu jme- 
nujme alespon CAMAL, REDUCE nebo MATHEMATICA.
     Vyhodou numerickych vypoctu v Maple je moznost presneho vyjadreni 
racionalnich cisel ve tvaru zlomku nebo nastavitelna presnost u  cisel 
s pohyblivou desetinnou carkou.
     System obsahuje take prostredky pro praci s grafikou ve dvou i ve 
trech rozmerech.
     Maple je vysledkem zhruba desetileteho vyzkumneho projektu, ktery 
dale probiha v Kanade na  University  of  Waterloo  a  svycarskem  ETH 
Zurich.
     Se zakladnimi rysy systemu se muzete seznamit strucne v  prirucce 
[1], odst.2, nebo podrobne v knihach [2] a [3].


1.1 Demonstracni priklad

     Na nasledujicim prikladu chceme ukazat  moznost  vyuziti  systemu 
Maple na ceste

     "algebra" [-L "numerika" [-L "grafika"

Nektere dalsi priklady jsou uvedeny v prirucce [1], odst.4.
     Priklad: Vypocitejte druhou parcialni derivaci vyrazu

               t  - s
                3

vzhledem k promennym  s a t, vypocitejte jeji hodnotu v bode (e, p)  s 
presnosti na 15  cislic  a  zobrazte  jeji  graf  v  oblasti  <2,5>  x 
<0,10.5>. 
     System vyvolate povelem maple:

          sun2 [10]> maple

     |\^/|     Maple V Release 2 (Institute of Physics of Czech Ac...)
 ._|\|   |/|_. Copyright (c) 1981 - 1993 by the University of ...
  \  MAPLE  /  All rights reserved. Maple and Maple V are registered 
  <____ ____>  trademarks of Waterloo Maple Software.
       |       Type ? for help.

     Nejprve vypocitate pozadovanou parcialni derivaci (symbolicky vy- 
stup):

          > d:=diff((t^2-s)/(s^3-1),s,t);

                                      d:=-6 - - - - - - - - - 

     Nyni vypocitate hodnotu v pozadovanem bode; predtim si jeste  na- 
stavite presnost vypoctu pomoci systemove promenne  Digits  (numericky 
vystup):

          > Digits:=15:
          > evalf(subs(s=E,t=Pi,d));

                                      -.382367808922208

    A nakonec si na terminalu nechate zobrazit graf teto funkce v  po- 
zadovane oblasti. Nejprve povelem plotsetup systemu sdelite, ze budete 
kreslit pod X Window Systemem. (Dalsi moznosti  jsou  uvedeny  v  [2], 
odst.1.13). Graf bude zobrazen ve stylu "BOXED", coz znamena, ze  bude 
uzavren v "kvadrove krabicce" s popsanymi osami pro  s,  t  a  hodnotu 
funkce:

          > plotsetup(x11);
          > plot3d(d,s=2..5,t=0..10.5,axes=BOXED);

Po zadani tohoto vstupu se na obrazovce otevre nove okenko a v nem  se 
graf pozadovanym zpusobem zobrazi. (Muzete  si  pripravit  take  post- 
scriptovy soubor nebo soubor pro vystup na laserove tiskarne; graf na- 
si funkce je uveden v Priloze 1.


                 2. Kde je system Maple k dispozici ?                 

     System Maple verze 5.2 je v soucasnosti  dostupny  na  pocitacich 
Sun1, Sun2, Sun3, Sun8, Sun9, Sun11 a Sun12 ve Fyzikalnim ustavu.


                 3. Jak muzete system Maple pouzivat ?                

     Na pocitacich Sun je system Maple k dispozici ve dvou verzich. 
     Prvni verze by se dala oznacit jako "bezna". Mapleovskou seanci s 
touto verzi vyvolate povelem 

          maple

Tuto verzi muzete vyuzivat v interakci i v davkovych ulohach. V inter- 
akci se vam po zapsani tohoto prikazu objevi logo uvedene v odst.1.1 a 
po nabidnutem promptu jiz muzete zadavat mapleovske povely.
     Druha verze se nazyva Motif a da se vyuzivat pouze  v  interakci. 
Moznost prace s okny i s kosatym menu, uziti mysi, manipulace  s  gra- 
fickymi vystupy a snadna dostupnost  systemoveho  helpu  mohou  zvysit 
produktivitu vasi prace se systemem. Vyvolani teto verze provedete po- 
velem 

          xmaple

po nemz se vam na obrazovce otevre nove okno. Podrobny popis, jak pra- 
covat s Motif verzi, naleznete v Priloze 2. Dale se budeme venovat se- 
znameni s "beznou" verzi.
     V systemu existuje inicializacni soubor .mapleinit, ktery si  mu- 
zete vytvorit pod svym domovskym adresarem.  Tento  soubor  se  vykona 
pred tim, nez se zacnou provadet vase povely. Muzete  v  nem  nastavit 
nektere hodnoty a v podstate se zde  mohou  vyskytovat  libovolne  ma- 
pleovske povely; nemusite vsak tento soubor nutne vytvaret.
     Abyste mapleovskou seanci ukoncili, muzete napsat nektere z tech- 
to tri slov: quit, done nebo stop. Pote  obdrzite  zpravu  o  celkovem 
souctu vsech pametovych pozadavku, o aktualni alokaci v pameti  (oboji 
v bytech) a o  case  CPU  spotrebovaneho  mapleovskou  seanci  (v  se- 
kundach), napr:

          > quit
          bytes used=495376, alloc=458668, time=2.34 
          sun2 [12]>

     Systemu je mozne zaslat nektere signaly pro preruseni mapleovske- 
ho vypoctu kombinaci klavesy [Ctrl] a nektere dalsi.

          [Ctrl-\]  Tato kombinace klaves zrusi mapleovskou  seanci  a 
                    rizeni se vrati uzivatelovu shellu, napr.

                         > Quitting ...
                         /local/bin/maple: 12507 Quit
                         Sun2 [21]>

          [Ctrl-Z]  Kombinace zastavi mapleovskou  seanci  s  hlasenim 
                    "Stopped". Seanci muzeme znovu rozbehnout  povelem 
                    fg, napr. 

                         Stopped
                         Sun2 [22]> jobs
                         [1] + Stopped maple
                         Sun2 [23]> fg %1
                         maple
                         >

                    a za nabidnutym promptem muzete pokracovat v zada- 
                    vani mapleovskych povelu.

          [Ctrl-C]  Kombinace zrusi prave vykonavany mapleovsky povel, 
                    seance se vsak neopusti a  po  nabidnutem  promptu 
                    muzete zadat dalsi povel.

     Z mapleovske seance muzete vyvolat take povely SunOSu a  to  tak, 
ze jako prvni znak radku napisete vykricnik nasledovany povelem, napr. 
!who, !vi apod. Kdyz je povel SunOSu vykonan, mapleovska seance pokra- 
cuje tam, kde byla pozastavena. 
     Maple v SunOSu pouziva pro cteni informaci standardni vstup a pro 
jejich zapis standardni vystup. (V interaktivnim rezimu to jsou impli- 
citne klavesnice a obrazovka terminalu). Obvyklymi prostredky  operac- 
niho systemu mate moznost toto nastaveni  zmenit.  Jestlize  pouzijete 
povelu vyvolani mapleovske seance s kombinaci  <soubor,  specifikovany 
soubor se stane vstupnim. Jestlize mapleovskou seanci vyvolate s  kom- 
binaci >soubor, pak vysledky pujdou do specifikovaneho souboru, v  in- 
teraktivnim rezimu tedy nikoliv na obrazovku.  Presmerovani  vstupu  a 
vystupu muze byt pouzito soucasne, napr.

          maple <input_file >output_file

     Jak jiz bylo zmineno, "beznou" verzi systemu Maple muzete  vyuzi- 
vat i v davkovych ulohach. Uvedeme strucny priklad takove ulohy.
     V souboru maplejob1 mejme tyto povely:

          #!/bin/sh
          cd $HOME/MAPLES
          maple <m11.in >m11.out

     Ulohu tedy spoustite pod Bourne shellem, nastavite se na  adresar 
$HOME/MAPLES, v souboru m11.in mate pripraveny povely pro  Maple,  po- 
sledni je quit (nebo nektery z jeho  ekvivalentu),  vystup  mapleovske 
seance smerujete do souboru m11.out. Ulohu zadate napr. povelem:

          at 19:30 maplejob1

chcete-li, aby se spustila o pul osme vecer, nebo povelem

          batch maplejob1

chcete-li, aby se spustila okamzite.6


          4. Jak se muzete se systemem Maple blize seznamit ?         

     V knihovne SAVT jsou k dispozici po dvou exemplarich  knihy  [2], 
[3], a [4]. Dalsi informace poskytuje samotny system.  Prostrednictvim 
povelu

          > help();

nebo

          > ?

se dozvite, jak se dostat k potrebnym informacim. Navic je mozne pove- 
lem

          > tutorial();

vyvolat vyukovy program, ktery vas muze pomerne rychle seznamit se za- 
klady systemu Maple.


                             5. Literatura                            

     Autory knih [2], [3], [4] jsou: B.W. Char, K.O. Geddes, G.H. Gon- 
net, B.L. Leong, M.M. Monagan, S.M. Watt. 
[1] C-5: Maple (symbolicka matematika), zprac. A. Cejchan, kveten 1993 
          SAVT FzU AV CR.
[2] First Leaves: A Tutorial Introduction to Maple V, 1992, Waterloo 
          Maple Publishing
[3] Maple V Language Reference Manual, 1991, Waterloo Maple Publishing
[4] Maple Library Reference Manual, 1991, Waterloo Maple Publishing