Dračí Historie

O hře

Dračí Historie je česká hra typu adventure. Hlavním hrdinou je dráček Bert, který se snaží najít svého otce, který před časem zmizel nikdo neví kam, a napravit nezbednosti, které napáchal se zlou kouzelnou hůlkou Evelýnou.

Dračí Historii jsme vyvinuli v roce 1995. Hra obsahuje cca 40 lokací, je kompletně namluvená a byla vydána jako první česká CD-hra vůbec. Dračí Historie se stala ve své době jednou z nejprodávanějších her na českém trhu; prodalo se jí asi 7000 kopií. Od té doby několikrát vyšla zadarmo jako příloha herních a počítačových časopisů na CD.

V roce 2006 Robert Špalek uvolnil zdrojové kódy hry pod licencí GNU GPL2. V roce 2009 byla hra přepsána jako součást projektu ScummVM a od verze 1.1 si ji můžete zahrát na několika desítkách nejpopulárnějších platform. V roce 2010 byly opraveny 2 staré chyby a nyní běží i původní herní program bez problémů v DosBoxu.

přední strana krabice Dračí Historie zadní strana krabice Dračí Historie

Ukázky ze hry

screenshot screenshot
screenshot screenshot
screenshot screenshot
screenshot screenshot

Průvodce hrou

Průvodce hrou najdete na několika stránkách na Internetu: české hry wz, abc games nebo abeceda her. Zde je průvodce v angličtině, němčině a polštině, a uložené ScummVM pozice po celý průběh hraní hry.

Originální manuál Dračí Historie, ofocený digitálním foťákem, je možné zhlédnout v nepřekonatelném formátu série JPEG obrázků. Neobsahuje celkem nic užitečného: popis instalace pod MS-DOSem, nastavení zvukovky (nic z toho už není pravda), seznam klávesových zkratek, několik rad k základnímu ovládání hry a pár zastaralých reklam. Recenze Dračí Historie můžete kromě prastarých herních časopisů Score a Level najít také na Internetu: výheň, freegame, doupě, iDNES, hrej, herní svět.

Při hrní hry používejte levé myší tlačítko pro zkoumání a chození, a pravé tlačítko pro použití předmětu a mluvení. Inventorář najdete na horní straně obrazovky nebo po zmáčknutí klávesy 'i', a mapu je možno najít na dolní straně obrazovky nebo po zmáčknutí klávesy 'm'. Stisknutí Escape přeruší intro a vyskočí z mapy/inventoráře, a stisk libovolného tlačítka myši přeskočí aktuální nadabovanou větu. Dračí chůzi můžete zrychlit stisknutím 'q'. Klávesa '/' přepíná mezi myším ukazatelem a posledním předmětem v ruce, a klávesy ',' and '.' přepínají mezi všemi předměty z inventoráře. Jako všude jinde ve ScummVM, Ctrl-F5 otevře hlavní herní menu, kde můžete načíst/uložit herní pozici, nastavit hlasitost a rychlost titulků.

Stáhnout hru

Nejprve stáhněte ScummVM verzi alespoň 1.2 pro svou platformu. Potom stáhněte původní herní archív pro zvolený jazyk z odkazů dole (vedle původní české verze polské verze je k dispozici také anglická a německá verze, obě oficiálně nevydané). Dabing je k dispozici bohužel pouze v češtině a polštině, ale pokud zkopírujete soubor dub-mp3.zzz z jiné jazykové verze do adresáře s hrou, pak uslyšíte cizojazyčný dabing zatímco titulky budou v původním jazyce.

Hra je nyní uvolněna pod licencí GPL verze 2, takže si jí můžete stáhnout zdarma včetně zdrojových kódů. Nový herní program je nyní součástí ScummVM, a jeho zdrojové kódy můžete tudíž stáhnout ze stránek ScummVM. Starý herní program byl napsán v Borland Pascalu a Turbo Assembleru, a běhal pouze pod MS-DOSem. Můžete ho stáhnout z odkazdů dole. Kromě samotného přehrávače můžete stáhnout také zdrojové kódy herních skriptů napsané v našem vlastním herním programovacím jazyku, zdrojové obrázky, zvuky a animace.

Autoři

Hru vytvořila v letech 1994-1995 banda středoškoláků z Brna, NoSense. Konkrétně se jedná o programátory: Pavel Pospíšil, Lukáš Svoboda a Robert Špalek, grafiky: Jakub Dvorský, Pavel Jura a Jan Pokorný, a hudebník Radovan Kramář, plus spousta lidí, kteří hru namluvili.

Pak se toho 11 let až do roku 2006 nikdo ani nedotkl, ale pak jsem provedl po volných víkendech spoustu archeologických vykopávek na starých vypálených CD-čkách, úspěšně zrekonstruoval adresářovou strukturu, který by šla zkompilovat, dopřeložil a dopiloval jazykové mutace, trošku to uklidil a vyrobil verzi, který by šla někde vystavit.

V létě 2009, Denis Kasak začal hru reimplementovat v C++ jako součást projektu ScummVM, pod mým vedením během Google Summer of Code'09. Když dostal peníze a nadobro se vypařil, převzal jsem otěže projektu na svá bedra a dokončil jej. Nyní je součástí ScummVM.

V roce 2010 jsem pročistil herní skripty a grafiku, aby je bylo možné snázeji opravovat a překládat do jiných jazyků, opravil několik chyb ve starém i novým přehrávači hry, a přidal podporu komprimovaného dabingu. Serg Klim mi poslal 2 opravy chyb, Tom Pietschmann zkorigoval anglický překlad, Kevin Werdelmann vyrobil nový německý překlad, Hubert Maier ho zkorigoval, Alexander Klaus přeložil průvodce do němčiny a Joanna Liana do polštiny.

Kontakt

Kontaktovat můžete Roberta Špalka na jeho obvyklé e-mailové adrese.